Chetumal - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Theo en Sabine - WaarBenJij.nu Chetumal - Reisverslag uit Chetumal, Mexico van Theo en Sabine - WaarBenJij.nu

Chetumal

Door: Sabine en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo en Sabine

23 November 2007 | Mexico, Chetumal

Hallo allemaal,

De volgende ochtend, dinsdagochtend 20 november, zag het weer er niet echt beter uit. Er waren wel een paar blauwe stukken in de grijze lucht, maar we wilden het er niet op wagen. Dus zijn we met de watertaxi van 7:30 uur richting Belize gevaren. We hadden een open ticket om van Belize City naar Chetumal (op de grens van Mexico) te gaan en de bus van San Juan vertrekt 1x per dag vanaf de watertaxi-terminal om 9:30 uur. Die bus wilden we niet missen, vandaar de vroege watertaxi. Na een half uur kwamen ook Anthony, Rodrigo, Ellen, John en Martin aan bij de terminal van de watertaxi. Ellen, John en Martin gingen naar het zuiden van Belize en Anthony en Rodrigo gingen naar Tulum. Met dezelfde bus als ons dus. Ondertussen hadden we gehoord dat de bus niet om 9:30 uur vertrekt, maar pas om 10:30 uur! Nou ja, dat uurtje extra wachten kan er ook nog wel bij. Uiteindelijk kwam de bus pas om 12:30 uur! Het was de bus uit Flores en had vetraging bij de grens gehad en achteraf ook wat pech (de bus zag er erg oud uit, dus we konden ons dat wel voorstellen). Er zaten al veel mensen in de bus en er stonden ook veel mensen te wachten om met die bus richting Chetumal te vertrekken. Dat zag er niet goed uit. Helaas, helaas, wij en nog een paar anderen, waar onder Anthony en Rodrigo, konden niet meer mee. Om ons heen hoorden we verschillende verhalen, een zei straks komt er nog een bus, een ander zei, er komt geen geen bus meer, want er gaat maar 1 bus per dag. Het was allemaal nogal verwarrend en iedereen was toch wel een beetje opgefokt, zeker na het lange wachten en dan kan je ook niet met de bus mee! Gelukkig was er een vrouw zo vriendelijk om (zonder extra kosten) onze tickets van San Juan Travel om te zetten naar een bus van Linea Dorada (busdienst van Guatemala). Deze zou over 20-30 minuten komen. Tot onze grote, aangename verassing was dit een luxe eerste klas bus. Met tv, toilet, luxe stoelen. We waren maar met z´n negenen, dus we hadden alle ruimte. Uiteindelijk vertrokken we dus om 13:00 uur richting Chetumal. Bij de grens zagen we de oude bus, waar we in de eerste instantie mee zouden rijden. We hadden dus zelfs tijd ingehaald. Achteraf gezien was het dus helemaal niet verkeerd dat we niet meer met de 1e bus mee konden. Toen we na de grensformaliteiten weer richting de bus liepen, ging Anthony even pinnen bij een pinautomaat op straat. De pinautomaat was zo geplaatst dat je tijdens het pinnen de straat blokkeerde voor andere voetgangers. Dat de automaat niet een kwartslag gedraaid wordt, daar zal vast een goede mexicaanse reden voor zijn ;-) Theo heeft hier een grappige foto van gemaakt. Even na 17:00 uur kwamen we in Chetumal aan. Hier moesten we afscheid nemen van Anthony en Rodrigo, want zij gingen gelijk door naar Tulum. Bij de taxi-standplaats werden we aangesproken door een canadese jongen. Hij vroeg naar welk hotel we gingen en of hij met ons een taxi kon delen. Hij was nu 3 dagen in Mexico en had zijn Lonely Planet reisgids in een hotel laten liggen. We vertelden dat we op weg waren naar Hotel Ucum en dat hij wel mee mocht rijden. Hotel Ucum had nog plek dus we hebben daar 2 nachten geboekt en de canadese jongen, Donovan, heeft daar voor 1 nacht geboekt. We hebben ons even opgefrist en zijn in de stad wat wezen eten. Donovan is ook met ons mee gegaan. Chetumal is de eerste stad met brede trottoirs! Normaal kun je er amper met z´n 2en op naast elkaar lopen, maar dit is een verademing. Wat een ruimte!

Woensdagochtend zag het weer, na al de regen, er prima uit... blauwe lucht en zon! Met de taxi naar de busterminal en wij zijn we met de bus van 8:30 uur naar Bacalar vertrokken. Bacalar is een klein dorp op ong. 45 minuten rijden van Chetumal. Hier is een mooi meer, Laguna Bacalar. Na aankomst zijn we door het dorp richting het meer gelopen. Na even gelopen te hebben zagen we aan het meer een soort van recratie-gelegenheid, parasolletjes, restaurant, grasveld en we besloten even te gaan kijken. Het zag er leuk uit en we hebben onze spullen bij een tafeltje met parasol neer gezet. Kleding uit en gelijk het meer in. Het meer was helder blauw en zag er prachtig uit. Het was nog vroeg en we waren, op personeel na, de enige gasten daar. We hebben lekker een relaxdagje gehouden. Gezwommen, wat gelezen. ´s Middags werd het wat drukker met schoolkinderen en toeristen. Om 15:30 uur zijn we weer richting de bus vertrokken, want deze zou om 16:00 uur richting Chetumal gaan. Bij de ticketcenter (waar we ook uitgestapt waren) zeiden ze dat we bij een ander ticketcenter de ticket voor de terugreis moeten kopen. Na even gelopen te hebben, geen ticketcenter te vinden. Dus zijn we maar bij een halte gaan staan en zouden we wel een ticket in de bus kopen. Geen bus gezien om 16:00 uur, maar rond 16:15 uur hielden we een mini-busje aan (er stond Morelos - Chetumal op zijn voorruit) en daar zijn we mee naar Chetumal gereden. Ook goed! ´s Avonds nog even wat gegeten in de stad en daarna de tas weer inpakken voor de reis naar Tulum.

Groetjes,
Sabine en Theo

• 23 November 2007 - 09:30

Jacky:

Hoi hoi,

Leuk weer...alle verhalen. Jammer dat het weer even wat minder was maar de omgeving zag er prachtig uit en ach, gelukkig kun je dan ook makkelijk weer naar een andere plek waar het zonnig is. Hier in NL is alles prima behalve dat bijna iedereen (incl. mijzelf) snipverkouden is. Niet handig nu ik helder moet zijn voor het examen. Maar het is weer aan de beterende hand en het examen is over 6 dagen dus....gaat goed komen! Ik ben nu in ieder geval de komende week vrij. Het is wel om te leren maar toch lekker om even uit het werk-gebeuren te zijn. Het is alweer jullie laatste week! Tijd vliegt enorm, maar jullie hebben veel leuke dingen gedaan en gezien. Ben heel benieuwd naar de verhalen als jullie terug zijn. Blijven jullie nu de rest van de vakantie in Mexico? Nog leuke mensen ontmoet waar je contact mee houdt? Nou, geniet nog zoveel mogelijk van in de laatste week!

Liefs,
    Jacky

• 23 November 2007 - 13:04

Bianca En Bodie:

Komen jullie wel aan vakantie toe? Jullie reizen wat af. Het ziet er wel allemaal erg mooi uit, zelfs met een bui op komst! Geniet van de laatste dagen, wordt straks afkicken, ieder weer naar z'n/haar eigen huisje. Veel plezier nog, hopelijk met een aantal stranddagen!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van Bodie.

• 23 November 2007 - 19:48

Jaap En Willeke:

Hoi Sabine en Theo,

Eindelijk ook even een beetje relaxen in zo'n mooi land, wat een mooie foto's je proeft echt de sfeer van de plaatsjes die jullie aandoen! Breekt het vele reizen jullie nog niet op, met af en toe de lange wachttijden, bussen die dan weer niet en uiteindelijk dan weer wel komen?? Hier iedereen in de sinterklaasstemming, schoentjes inclusief wortel staan voor de haard en buiten is het koud, wat een verschil met jullie daar. Hé geniet er nog lekker even van voor je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje, groetjes Jaap en Willeke